02/06/2019

Langtoni maailm

https://www.ulmeajakiri.ee/?jutt-langtoni-maailm

Ma peaks vist alustama sellega, et ma pole suurem asi sci-fi fänn. Ja see on selline väga stiilipuhas sci-fi lugu. Võiks isegi ütelda, et veidike camp? Sihuke poistekas? Tahtsin alguses ütelda, et kasutab ainult selliseid eriti äratrööbatud sci-fi kontseptsioone, et sellised hästi klassikalised kulissid - aga siis tuli meelde, et see komputroonium ja need langtonlased - et need on vist sellised poolenisti uuemad värgendused? Samas, komputroonium mängib siin veidi sellist halli löga rolli, nii et pigem klassikaline? No ei tea.

Üldiselt ütleks, et sci-fi ideestiku uudsuse mõttes on natuke selline vaib, et ületab lati, aga ilma varuta. Et jah, põhimõtteliselt ei saa vist kurta, et see kõik vana ja äratrööbatud -  aga mingeid fantastiliselt uudseid asju ka ei ole.

Sisust - süžee on paigas, on konflikt, pinge, lahendus, puänt. Narratiivse pinge mõttes töötab. Omaette plusspunkt tuleb sellest, et põhiline antagonist on inimene ja rühmakaaslane, kellel tundub oma sisemine loogika olemas olevat. Inimene vs inimene huvitab vist ikka üldiselt rohkem kui inimene vs blörtax, kuigi mõistagi on erandeid.  See, et paha võidetakse tänu kohalikele oludele ja tulnukatele, on ka selline etteaimatav süžeepööre, aga samas, sellises žanris ei ole süžee etteaimatavus patt. Kui ma sellega noriks, võiks ma järgmisena hakata norima soneti ridade arvu ja riimskeemi kallal.

Lõpus on puänt ka. See on loopinge loogika mõttes selline natuke juurdekleebitud. Et jutt saab kenasti läbi, paha saab võidetud, pinge langeb,  aga vaatame natuke nüüd seda arengut edasi ja oi, näe, nüüd toimub hoopis midagi uut. Selline lisalõpp. Ei ole iseenesest halb ja puänt on ju iseenesest tore, aga ma olin juba mõttes seal, et jutt on juba läbi, probleemid lahendatud ja mu tähelepanu oli hajunud, nii et see läks vähem korda kui oleks võinud.

Sihuke korralik käsitöö vast? 'Ületab lati, aga ilma varuta' kirjeldab vist üldmuljet loost. Asjalik käsitöö, aga ei midagi rohkemat.

No ütleme, et 3.5/5?

Maskiga Laksija

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar