22/05/2020

Koiduaeg sadamas - Miikael Jekimov /kv

https://www.ulmeajakiri.ee/?jutt-koiduaeg-sadamas

Otsides vetsupaberi tagavaru, avastasin ma kuhja vanu jutte, mis arvustamist ootavad.

Teate küll, kes vana asja meelde tuletab, sel silmud pütis või kuidas see ütlus käiski.

Pikad teised, aga no üritame vaikselt järje peale saada.

Nonii. Mahlon Costigan, kes mõnikord Tavakodanike Kojas kõnet peab, saab sõnumitoojalt sõnumi. See nimi on täpselt selline interneti ulmenime generaatori nimi, kuigi ma kinnitasin endale igaks juhuks google'i abiga, et see nii pole. See pole otseselt halb, aga see nimi on eesti lugeja jaoks absoluutselt võõras (ja sootu, kuigi interneti järgi mehenimi).

Meid visatakse otse sündmuste sisse, räägitakse mingist Ambrose'i lastist jne. Ma lugesin viimase jutuna mingit kosmoseulmet ja nüüd ma ei saa üle sellest, et ma eeldan, et setting on ulme, kuigi mainitakse tänaval olevaid kärusid ja üle ookeani olevaid asju, mis kõlab rohkem nagu fantasy/ 1800-mitusada aastat tagasi minevik/ kasvõi steampunk. Pole otseselt autori süü, aga see on see, kus ma praegu omadega olen.

Vahepeal on lause "Hoonete õhušahtidest ja akendest kerkis auru", mis võibolla tähendab, et see on steampunk, sest aur noh. Igatahes. Vend käib siis mööda linna ringi ja annab jupikaupa vaateid, mis vaikselt kinnitavad aurupunklust. See on nii pikk jutt, et ma ei viitsi väga kirjutada, ma võtan üldisemaks oma teksti (asi, mida ka autor oleks võinud vahepeal teha.)

Enamik sisserännanud tehasetöölisi pärines Hibernia roheliselt saarelt läänes või Cadoniast põhjas, keskklassis leidis koha peamiselt üle lõunaväina Rantsiast tulnud rahvas.
Kas me oleks millestki peale võõrapäraste nimede ilma jäänud ilma selle lauseta? Ma saan aru, et see on peegeldus pärismaailmast, aga lugeja oleks nüüdseks pidanud juba juba aru saama, et tegu on Inglismaaga.

Laomees peab leidma pahade väljapressijate peatamiseks. Jutt on hästi pikk, peaaegu pool on nüüdseks läbi, aga rohkem pole seni midagi juhtunud ja me ei tea petegelase kohta ka midagi peale selle, et... Hmm. Ta kannab rõivaid, mis sobivad nii Tavakodanike Kojas kõne pidamiseks kui tehase külastamiseks, talle meeldivad mehed (prantsuse gei? stereotüüp vähe ei ole või? :P) ning ta... Ta... on ärimees, I guess? Ma eeldan, et ta on muidu hea inimene, aga seda ainult sellepärast, et ta on peategelane.

Autor kirjeldab asju väga püüdlikult (asju, linnavaateid, vett jne, kuid miskipärast mitte inimesi), mis mõnikord on efektne, enamasti pole paha ja siis mõnikord on imelikke asju sekka. Ma näiteid ei viitsi tuua, aga see siin oli tegelikult kiitus.

Aga nüüd on öö ja peategelane koos oma alluvaga ootavad pahasid. Meile mainitakse paari lausega põnevatest seikadest, mida nad läbi elasid, et väljapressijate kohta infot saada ning selle näitamise asemel ootame koos meestega tühjal udusel tänaval, et midagi juhtuks.

Hästi palju on autoripoolselt tausta selgitamist, kuigi peategelasele on antud kõrvale kaaslane, kellele ta saaks asju selgitada nii, et see oleks orgaanilisem. Mõnikord on okei, kui lugejale asju öeldakse, aga mul on tunne, et siin oleks olnud nii lihtne seda läbi dialoogi või kasvõi peategelase monoloogi kaudu edasi anda.

„Seep’ ma olen.”

See võib olla trükiviga või autori eelistus, aga ÕSi järgi on õige "see'p". Ma niisama mainin, ei pane pahaks, see ei tule ÕSist niisama kergesti otsinguga välja ka.

Igatahes, peategelane ootab pahasid, kes tulevad salapärast kasti röövima ja üritab neid ümber veenda, sest tal on tunnistajad, et pahad on pahad. Siis tulevad uued pahad. Vanad ja uued pahad murravad koos kasti lahti. Sealt tulevad mehhaanilised mõrvarherilased, kes pahad ära tapavad kuni head peidus on.

Ambrose, kelle laadung see on, tuleb kohale ja ütleb, et tegu on õhusõidukide vastaste relvade prototüüpidega ja põhimõtteliselt ongi jutt läbi.

Nii pikk jutt, aga nii vähe juhtub. Ma ei mõista, mis selle point oli. See kõlas rohkem nagu osa mingist pikemast asjast, ma tean, et autor on palju muid asju kirjutanud, aga ma ühtegi samast sarjast asja pole ma ise lugema sattunud. Normaalne, aga mitte eriti huvitav.

5/10

Kärbiks ebavajaliku ära, oleks kohe kõrgem hinne. Oleks paremas tujus, oleks ka võibolla kõrgem hinne, aga vot ei ole.


Kapten Viriseja

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar