21/05/2020

Jutt: Unireis, Tiit Lukki /ml

https://www.ulmeajakiri.ee/?jutt-unireis

Oh kui hea, see on palju lühem jutt kui eelmine. Kergendus tuleb kohe peale. Juba selle eest annaks ette ühe lisapunkti ära.


Selle looga ma seda arvustamistehnikat ei kasuta, kus ma natuke loen, kommenteerin loetut ja jätkan, väga lihtsal põhjusel - ma alustasin lugemist ja see oli piisavalt huvitav, et ma ei tahtnud enne lõppu pausi teha. Tõsi, ta pole muidugi väga pikk lugu. Ega ka sündmusterohke lugu, võib-olla on üleüldse kahtlane, kas seda looks saaks nimetada. Aga mulle ta meeldis.

Tegu on siis kirjeldusega ühest loodusrahva hõimust ilmselt kusagil Lõuna-Ameerikas, kes regulaarselt näevad unedes ja hallutsinatsioonides igasuguseid maailmu, kusjuures nonde  sekka kuuluvad näiteks
kirjeldused miljonilinnadest maa-aluste metroode, kiirliftide ning arvutu hulga autodega. Sekka segaseid seiklusi meredel ning kosmoses

Ehk siis ulmeline element on olemas, kus pärismaalased näevad mitte ainult und, vaid kus nende nägemused vastavad ka reaalsusele. Natuke on samas sellist maagilise realismi vaibi, võimalik ka, et Castanedat. Mul on samas küsimusest 'kas see ikka on ulme' ja 'ega see ometi slipstream ei ole!?!' võrdlemisi pohhui, kui ei ole, siis ei ole, ja ma ei näe ka slipstreamis mingit erakordset pattu, kui seda hästi tehakse.

(ühtlasi ei teki mul praegu sellist ilast tunnet, nagu Castaneda-stiilis gurud mõnikord tekitavad)

Ja mis suur pluss - autor oskab kirjutada, mitte ainult anda edasi objektide ümberpaiknemist ruumis.

 Et kohaliku suguharu põhielanikkond pole ühtegi teise veekogu olemasolust teadlik, nimetatakse jõekesi lihtsalt veeks. Sama sõna on hea ka veel sülje, hommikuse sügiskaste ning igapäevase vihma tähistamiseks.

Juba see lause annab  mõista, et autor oskab erinevaid teemasid seostada ning suudab mõtelda laiemates kategooriates kui 'Risko lõi roobotit kirvega, et päästa Liisa. "Aitäh," ütles Liisa.'.


(Kõrvalmärkus: Viski soodaga kõlab mu jaoks samas kahtlase anglitsismina, sest mu jaoks on sooda ikkagi too valge pulber, mitte mullivesi, aga samas pole whisky soda just mu lemmikjook, nii et mine tea, kuidas seda päriselt nimetatakse )

Muidugi, väga kõrget hinnet ei saa anda, sest tegu pole rangelt võttes looga, on antud lihtsalt üks kirjeldus, üks pilt. See on samas kuidagi väga sümpaatne.

7/10

Maskiga Laksija



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar