07/02/2020

Jutt: Iseenda Vaenlane/Rene Dambe/ml

https://www.ulmeajakiri.ee/?jutt-iseenda-vaenlane


Pane see lugu käima.





Ma pole tükk aega lugenud midagi, millel oleks, nagu inglise keeles üteldakse, nii tugev b-movie energy. Ja mitte nagu hea b-movie, vaid selline pohmakafilm, mis sul kusagil taustal kerib ja millega sul on kahtlus, et režissöör, stsenarist, näitlejad ja kõik muud asjapulgad olid ka filmi tegemise ajal pohmas või purjus, nii et sinul ja tegijatel on selline ilus omavaheline harmoonia.

Tegu on siis kosmoseseiklusega, kus tähelaevlased lähevad esimesele maasarnasele planeedile, kuhu inimkond kunagi jõudis, aga millest  vahepeal pole  midagi teada olnud. Planeedist pidi saama inimkonna uus elupaik. Tundub, et inimkonna uus elupaik on  üks võrdlemisi väheoluline asi, saadetakse sinna kolme-nelja liikmega meeskond neile küpsiseid ja teed või moodsaid masinaid või midagi viima, vähemalt üks nendest on tähelennunoob ka. Ma oleks iseenesest arvanud, et sellisele planeedile saadetakse hoolikamalt koostatud tiim kui suvalised kolm jorssi, kellega sa eelmine õhtu kõrtsis jooma sattusid, aga ilmselt on tulevikuinimkonna prioriteedid teised.

Tekst on kirja pandud üsnagi abitult. Taust antakse edasi 'nagu me kõik teame'-stiilis, mis minu jaoks oli juba nunnu, umbes nagu vaadata väikelast lusikaga süüa üritamas. Muist lugu on enne planeedile laskumist, kus nagu eriti midagi ei juhtu ja tegelasi eriti ei tutvustata. Ainus asi, mis me teada saame, on see, et Aleksei on noob, ta läheb umbes poole lause pealt närvi ja viskab minategelast kiivriga, mis minu peas nägi välja nagu kehv kooliteater, kus näitleja teab, et ta peab selle lause karjuma, aga see ei tule mingist varasemast meeleseisundist või väliskeskkonnast tulnud impulsist, vaid lihtsalt - ühe lause annan neutraalis, teise karjun, sest õpetaja ütles nii.

Ma võib-olla teen praegu autorile liiga, aga see oli umbes ainuke asi, mis esimeses loo pooles juhtus, ja mõjus mulle kohmakana.

Ahjaa, seda saame teada ka, et robotil pole huumorimeelt, hiljem peaks see vist vihjena mõjuma?

Planeedil hakkavad juhtuma Pahad Asjad, miks nad täpselt juhtusid, jäi mulle segaseks, ausalt ütelda paistis ka, et võib-olla juhtus mitu Paha Asja korraga, aga ma ei pööranud ka väga tähelepanu, võib-olla oli ainult üks Paha Asi, mis teise põhjustas. Aga võib-olla autor lihtsalt leidis, et paneme kohe kulbiga igasugu süžeepöördeid, mis seal planeedil kõik valesti on, äkki üks ei kanna välja. (kui ma ütlen kulbiga, siis ma mõtlen kaks)

Nood Pahad Asjad on sellised b-filmide klassikalised troobid, tõsi, nondes mängitakse tavaliselt nendega rohkem, siin peategelane mõtles ainult et 'kui hirmus' ja siis lasi maha.

Mis puutub tegelastesse, siis Aleksei oli noob. Sellega asi piirdub, muìd omadusi  ma neil ei täheldanud. Võib-olla peategelasel on mingi kognitiivse empaatia probleem ka, et ta ei saa aru, kui inimesed närvis on, sest ta ei oska väljaütlemata emotsioone hästi lugeda, nii et tema jaoks tulevadki reaktsioonid lambist, aga ma praegu ainult spekuleerin.

Ühe tegelase nimi on Janek ka nii et selle peale tahaks muidugi tervitada Janekut.
1/10

maskiga laksija

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar