23/11/2020

Kehavälised - Meelis Looveer /kv

 https://www.ulmeajakiri.ee/?jutt-kehavalised

Oh ei, ma vaatasin, et hea lühike jutt veel, aga siis ma kogemata võtsin vale akna lahti ja avastasin seda alles pärast päris mitme lõigu lugemist ja nüüd ma olen sunnitud hoopis seda juttu arvustama :(

Stiil on hästi sitt, aga sedamoodi nagu see oleks meelega nii tehtud, seega ma otsustasin, et see pole sitt vaid geniaalne.

Algab kenasti actioni ja mõistatusega ka. Kohe hakkavad asjad toimuma, aga ei meie ega peategelane ei tea, miks. 

"Me koos röövisime ju Chatham´i juveelipoodi!"

Nii. See on üks asi, mida on kõigile hea meelde tuletada, sest see kordub pidevalt.
Esiteks pole see seal ülakoma. See on rõhumärk. See on ülakoma: ' 
Tundub võibolla ebaoluline. Aga sama hästi võiks ju punkti ja koma segi ajada, mõlemad on väikesed kribud kirjavahemärgid. Lisaks proovige rõhumärki ülakomana kasutada sõna järel, mille viimane täht on "e". Lase käia. Proovi. 

Ja veel. Lihtsalt öeldes käib ülakoma võõrnimede käänamisel üldiselt ainult siis, kui häälduse ja kirjapildi puhul erineb sõna lõpp liiga palju. 
Muidugi on siin erandeid ja täpsustavaid reegleid ka. Lisaks võib lugeda EKIst.
https://keeleabi.eki.ee/viki/Ulakoma.html

Tl;dr: See pole ülakoma ja seal ei käi ülakoma ning kahjuks ei tee kaks miinust siinkohal plussi.


Siis tuleb stseen nr 2, müstika muutub minimaalseks ja raske on teeselda, et tegu oli sellise hoogsa meelega üle võlli keeratud looga ja et äkki see ongi lihtsalt sitt stiil. Jutt tundub talutav, aga nagu vaataks CSI 20ndat hooaega, keegi ei ürita enam ammu midagi head teha, tuleb lihtsalt õigeks kellaajaks midagi kokku kirjutada ja kokku filmida. See on kusjuures asi, mis on huvitav. See on hästi filmilik lugu visuaali poolest, aga see visuaal on sitt.

Siis on üks vahva hetk, kus tuleb mees oma kihlatu juurde ja nii möödaminnes mainib, et tal on hommikust täielik bläkout (sic). Kui minul oleks paaritunnine mälulünk, siis ma läheks otse EMOsse, aga ma olen natuke hüpohondrik ka võibolla.



Vahepeal on selline lollus, kus räägitakse ühe lõiguga ära peategelase taust ja olevik, mis on 100% ütlemine, mitte näitamine. Või, noh, see näitab, aga ainult seda, kuidas mitte kirjutada.

Raske on kirjutada ilma spoilimata ja ma ei viitsi spoilida. Üldiselt võib asja kokku võtta nii, et jutt pole eriti loogiline, tegelased on klišeelikud ja ühedimensionaalsed, stiil on sitt, aga kui hästi palju vaeva näha, siis saaks selle ideega mingi päris jutu isegi teha.

3,5/10

Kapten Viriseja

Lisa nr 1
Erinevad viisid, kuidas kirjutada ühes jutus kohanimesid:
Chatham´i
Chithami
Chantam´i

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar